Met de Sym Mio op weg!

Gebruikerservaringen.
Plaats reactie
Linda
Berichten: 7
Lid geworden op: 29-08-2010 14:13

Met de Sym Mio op weg!

Bericht door Linda » 29-08-2010 15:31

Hi all,

Het leek me leuk iets te schrijven over mijn ervaringen met mijn Mio als eigenaar van zo'n compacte scooter.

Uiterlijk
Het uiterlijk van een Sym Mio is stijlvol, modern maar toch retro. De scooter is vrij klein, kleiner dan de gemiddelde fiets. Mede daardoor is de scooter niet geschikt voor lange mensen, maar kun je hem wel gemakkelijk overal tussendoor manoeuvreren. Persoonlijk ben ik verliefd geworden op de grote en stijlvolle koplamp en de dikke kont van de Mio. De retro spiegels van de Mio geven 'm iets extra's en zijn makkelijk te verstellen, zodat je altijd weet wat er achter je gebeurt. Aan de achterkant van de Mio heb je een mooie, chromen beugel waaraan je dingen kunt bevestigen zoals een bagagedrager, rugsteuntje of een klapdrager. Je kunt je Mio ook deels windvrij maken door een windscherm te kopen, die heb je in twee verschillende maten. 72 cm en 56 cm. Een windscherm is wel aan te bevelen voor een snorscooter omdat je dan geen helm hebt die de wind van je hoofd weg houdt. Als je het leuk vindt kun je ook een nieuw zadel kiezen, bijvoorbeeld een Burberry zadel of een zadel met een slangenmotief erop. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kan het wel op je Mio laten zetten tegen een bepaalde prijs. Bijvoorbeeld spatbordbeugels, een valbeugelset, een opbergvakje bij je benen voor bijvoorbeeld handschoenen, een chromen kentekenplaathouder, chromen afdekplaatjes, een cockpitschermpje, van alles! Je hebt ook een LegCover, die je benen warm houdt in de winter of in de herfst. Je kunt zelfs een beschermhoes aanschaffen om je geliefde Mio te beschermen tegen vuil en krassen. Uit welk perspectief je hem ook ziet; het is altijd een plaatje!

Technische snufjes
De Mio heeft een aantal technische snufjes die je niet vindt bij andere scooters. Zo heeft de Mio een tankdop die je met je contactsleuteltje open kunt doen. Zo heb je nooit meer vieze handen bij het tanken! Wat ook erg goed bedacht is, is het snufje dat voor extra beveiliging zorgt. Je kunt met de achterkant van je contactsleuteltje een soort klepje voor je contactslot draaien, waardoor het onmogelijk is met een schroevendraaier of een draadje aan het contactslot te morrelen. Ook heb je de mogelijk de buddyseat zowel met je contactsleuteltje als met een knopje dat naast de claxon zit open te doen. Onder de buddyseat vind je de startonderbreker. De Mio is dus voorzien van allerlei handige snufjes die het gebruiksgemak vergemakkelijken.

Gebruiksgemak
De Mio is voorzien van een zijstandaard en een normale standaard. Deze zijn heel makkelijk op te zetten. De buddyseat zit comfortabel, er is zelfs plek voor een medepassagier! Als je niet te lang bent (voor lange mensen is de Mio niet de meest geschikte scooter) heb je absoluut geen gebrek aan beenruimte. Als de opbergruimte onder je buddyseat volzit, zou je zelfs nog een tas tussen je benen kunnen zetten. De handige helmhaak is handig als je even een korte stop moet maken en geen zin hebt de helm in je buddyseat op te bergen. Je kunt het matje waar je je voeten op zet van je Mio afhalen, het zit vast geklikt, en dan kun je 'm schoonmaken en weer terug erop klikken. Zo hou je 'm altijd perfect schoon! De handige voetsteuntjes die je uitklapt als je een medepassagier hebt, zitten netjes weggewerkt en zijn makkelijk uit te klappen. Gas geef je door aan het rechterhandvat van het stuur te draaien. De Mio trekt makkelijk op, ik heb een bromscooter en nooit problemen ermee. Wel heb ik gehoord dat een snorscooter wat minder snel optrekt. Ook de hoeveelheid benzine die in je tank zit helpt daaraan mee. De remmen werken snel en goed. Vooraan zit een schijfrem, achteraan een trommelrem. Om de remmen zo goed mogelijk te gebruiken is het aan te raden met allebei tegelijk te remmen. Anders heb je kans een wheelie te maken. Omdat de Mio met zijn 84kg een per definitie lichte scooter is, is de Mio niet te zwaar om er een stukje mee aan de hand te lopen. Ook beweegt hij makkelijk mee met de kant waarin jij je beweegt. Beweeg je iets naar rechts, gaat je Mio ook iets naar rechts. Ook als jij naar links beweegt, beweegt je Mio met je mee. Dat maakt dat je je al gauw één voelt met je scooter en dat je je snel en moeiteloos overal tussen voortbeweegt.
Je moet dus wel even aan je medepassagier duidelijk maken dat hij of zij niet teveel moet bewegen achterop, anders kan dat problemen voor jou veroorzaken.

Technische informatie
Motor: Luchtgekoelde 4-takt
Leeggewicht: 84kg
Tankinhoud: 4,8l
Remmen voor: schijf
Remmen achter: trommel
Banden voor: 3.00-10
Banden achter: 90/90-10
Afmetingen: 1,720x0,720x1,020 m


Eindoordeel
Mijn ervaringen met de Mio zijn positief. Ik heb alleen één keer gehad dat ik schrok en dacht dat er iets mis was. Dat was toen ik drie weken op vakantie was en mijn Mio dus drie weken heeft stilgestaan. Toen ik hem na die drie weken probeerde te starten, lukte het een tijdje niet. Dat kwam gewoon omdat ik m'n eerste onderhoudsbeurt nog moet krijgen, dan wordt hij afgesteld enzo en dan heb je dat probleem niet meer. Je hebt het ook alleen als je echt langer dan twee weken niet rijdt, want ik heb 'm vaak genoeg een paar dagen laten staan en dan heb je dat probleem niet. Na de onderhoudsbeurt heb je het probleem nooit meer al laat je 'm een maand staan. Ikzelf vind de Mio onwijs makkelijk in gebruik; hij brengt me overal heen zonder problemen.

marten
Site Admin
Berichten: 173
Lid geworden op: 02-05-2010 18:11

Bericht door marten » 30-08-2010 15:40

bravo bravo. hele mooie omschrijving.

Mr.Speed
Berichten: 5
Lid geworden op: 07-11-2010 20:19

Bericht door Mr.Speed » 29-05-2011 19:03

Bij een volle accu en een goed afgestelde carburateur zijn er zelden startproblemen met de Mio. Het starten van een viertaktmotor vraagt nogal wat energie uit de accu. Wil hij niet starten, laat de startmotor dan niet lang achter elkaar draaien maar probeer met tussenpozen te starten.
Als de scooter lang stilstaat loopt de accu langzaam leeg en ontstaan er wel eens startproblemen. Is die lange stilstand tijdens de winter en staat de scooter in een ruimte waar het kan vriezen dat kan een volledig ontladen accu bevriezen en is daarna niet meer bruikbaar. In een dergelijke situatie adviseer ik een z.g. druppellader. Zo'n druppellader zorgt ervoor dat de accu altijd vol is. Die druppellader kan continu aangesloten zijn want er is geen gevaar voor overladen. Op deze manier verleng je bovendien de levensduur van de accu aanzienlijk.

marten
Site Admin
Berichten: 173
Lid geworden op: 02-05-2010 18:11

Bericht door marten » 29-05-2011 20:43

Gracias Mr speed.









Afbeelding

Plaats reactie