help, bougie afgebroken

De Mio snor scooters vormen het ideale vervoersmiddel voor kleinere afstanden. Voor vele mensen roept met een snor scooter rijden echter nog de gedachte op van een oude, trage, aftandse en lawaaierige scooter. Niets is minder waarÂ…
Plaats reactie
quangteo
Berichten: 3
Lid geworden op: 21-05-2011 21:01

help, bougie afgebroken

Bericht door quangteo » 21-05-2011 21:05

hallo, ik heb per ongeluk de bougie te strak gedraaid en knak, gebroken. de schroefdraad van de bougie is blijven steken in de cilinderkop. weet iemand hoe ik die eruit kan krijgen. of moet ik de cilinderkop vervangen?

Fredje1
Berichten: 46
Lid geworden op: 14-09-2010 19:37

Re: help, bougie afgebroken

Bericht door Fredje1 » 22-05-2011 14:48

quangteo schreef:hallo, ik heb per ongeluk de bougie te strak gedraaid en knak, gebroken. de schroefdraad van de bougie is blijven steken in de cilinderkop. weet iemand hoe ik die eruit kan krijgen. of moet ik de cilinderkop vervangen?
Hoe krijg je het voormekaar ?
- Cyl.kop er af halen (anders valt het boor-gruis in de cylinder)
- Midden in de bougie een gat boren+met behulp van een "linkse Tap"
proberen los te draaien.
(weet niet of dit lukt , als iets afbreekt kan het behoorlijk vast zitten)
- Heb je geen linkse Tap dan met heel klein boortje een paar gaatjes
boren op een rij , dan een maatje groter ( nu onstaat er een sleuf)
deze proberen met grote schroeven draaier+Bacho los te draaien.

Lukt dit helemaal niet dan niet gaan "prutsen" maar de losse cylinderkop
naar een garagebedrijf / bromfiets monteur brengen.

Is het inmiddels mislukt dan gat uitboren + Helicoil erin ( of 2e Hands complete Cylinder kop)

Succes.

N.B. laat nog een keer horen hoe je het hebt opgelost :wink:

quangteo
Berichten: 3
Lid geworden op: 21-05-2011 21:01

Bericht door quangteo » 22-05-2011 14:58

het was gewoon een slechte bougie, het kan toch niet zomaar breken?
ik durft eigenlijk niet de cilinderkop eraf te halen. ben bang dat ik niet alle gereedschap bij mij heb. en alles moet schoon en netjes in elkaar gebeuren. mocht er iets in de cilinder komen ben ik nog verder van huis.
ik denk dat ik morgen naar de scooterzaak ga brengen.

Fredje1
Berichten: 46
Lid geworden op: 14-09-2010 19:37

Bericht door Fredje1 » 22-05-2011 15:00

quangteo schreef:het was gewoon een slechte bougie, het kan toch niet zomaar breken?
ik durft eigenlijk niet de cilinderkop eraf te halen. ben bang dat ik niet alle gereedschap bij mij heb. en alles moet schoon en netjes in elkaar gebeuren. mocht er iets in de cilinder komen ben ik nog verder van huis.
Kan je niet een Telefoontje naar een Scooterzaak ,
kan je tevens vragen wat 't gaat kosten voordat je 'm brengt.

marten
Site Admin
Berichten: 173
Lid geworden op: 02-05-2010 18:11

Bericht door marten » 25-05-2011 21:11

Afbeelding

waar is ie dan afgeknapt die bougie? als je goed kijkt dan zie je dat je waar je je bougie sleutel op zet en het schroefdraad om in de kop te draaien uit 1 stuk staal zijn gemaakt. Dat draai je niet zomaar kapot hoor. is je ( keramek geloof ik ) kop eraf? uitzuigen met stofzuiger en dan met het juiste gereedschap de bougie er gewoon uitdraaien. [/img]

quangteo
Berichten: 3
Lid geworden op: 21-05-2011 21:01

Bericht door quangteo » 25-05-2011 21:36

net bij overgang naar schroefdraad van de bougie. hier is het zwakste gedeelte van de bougie. ik denk dat bougie op dat moment nog vrij heet is en zoals je weet als staal heet is, gaat staal gedeeltelijk vloeien. ik heb gewoon pech. inmiddels is het gemaakt door scooterzaak HVAmotoren. om 18:00 H gebracht en om 20:30 H kan opgehaald worden.
ze hebben cilinderkop afgehaald en de schroefdraad eruit gedraaid. ik heb geluk dat geen nieuwe cilinderkop hoeft vervangen te worden.

marten
Site Admin
Berichten: 173
Lid geworden op: 02-05-2010 18:11

Bericht door marten » 25-05-2011 21:38

Klasse, goed opgelost.

Plaats reactie