Olie ververst bij 300 km.

Alle ins en outs over het zelf onderhouden van je mio snor 50 cc.
Plaats reactie
marten
Site Admin
Berichten: 173
Lid geworden op: 02-05-2010 18:11

Olie ververst bij 300 km.

Bericht door marten » 05-05-2010 15:16

Vandaag lekker op mijn vrije dag aan de scooter gesleuteld.
Mijn km stand is 300 km op het moment, dus volgens het onderhouds boekje van de sym mio fabrikant tijd om de olie te verversen. Bij de dealer dachten ze dat ik gek was. "Bij 300 km al verversen??, niet nodig, is onzinnig." zei de monteur achter de balie,"bij 1000 km pas doen !".
Ik ben lekker eigenwijs en ga doen wat er in het serviceboekje staat dacht ik bij mezelf. haha hah a gelukkig maar. Na aandringen van mijn kant heeft hij me toch een fles 10w40 4t van eurol verkocht.

Nadat ik de motor had warmgedraaid en de olie heb afgetapt zag ik al vrij snel dat de olie pikzwart was. En wat me ook opviel was het volgende: de olie is dun !! waarschijnlijk een soort van inloop-olie. Bij een verder onderzoek zag ik toch duidelijk redelijk veel ijzer-slijpsel in de zwarte olie drijven en op de bodem van het opvang bakje laag ook een klein laagje. In mijn optiek was het verversen van de olie op 300 km geen slechte zaak in mijn geval.

Verder heb ik precies 700 ml in mijn carter gegooid volgens de duidelijke omschrijving in het boekje. Na een ritje even het peil gechecked en hij is weer goed tot de 1000 km beurt.

Mr.Speed
Berichten: 5
Lid geworden op: 07-11-2010 20:19

Bericht door Mr.Speed » 07-11-2010 20:41

De eerste kilometers van uw scooter zijn in belangrijke mate bepalend voor de levensduur. In die eerste periode moeten de onderdelen bij gematigde belasting op elkaar inlopen (lees: gecontroleerd inslijten).
In die periode ontstaat dus het meeste ijzerslijpsel. Daarom is het verversen van die olie erg belangrijk is. Omdat bij 300 km al te doen is wat vroeg, maar is wel verstandig. Ik zou zeker niet langer wachten dan bij 500 km voor het verversen van de eerste olie. Let u wel op dat de olie gepeild moet worden met de peilstok op de carterrand en dus niet bij een volledig ingedraaide peilstok.

marten
Site Admin
Berichten: 173
Lid geworden op: 02-05-2010 18:11

Bericht door marten » 07-11-2010 22:48

Thx voor de bevestiging. :lol:

Plaats reactie