Welke sproeiermaat in carb.

Alle ins en outs over het zelf onderhouden van je mio brom 50 cc.
Plaats reactie
Harryindewarrie
Berichten: 6
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Welke sproeiermaat in carb.

Bericht door Harryindewarrie » 18-11-2011 21:34

Hoi allen,
Wie weet welke sproeiermaat ik in de carb kan zetten. De Mio 50 van me dochter start nu minder goed (wordt kouder en het weer wordt vochtiger). Volgens mij zit er nu een maatje 80 of 82 in. Volgens andere Miogebruikers kun je er ook een 88 erin zetten, wat vervolgens iets meer benzine gebruikt bij het dan sneller starten van de scooter.

Bedankt voor jullie aandacht


Ik zal me straks ff voorstellen

marten
Site Admin
Berichten: 173
Lid geworden op: 02-05-2010 18:11

Bericht door marten » 20-11-2011 17:07

:roll: hey welkom hiero harrieindewarrie , Ik had je graag geholpen maar helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven. Ik heb trouwens geen enkel probleem met starten. (tot nu toe dan). Eerst wat gas geven en dan starten. bij mij is het de originele sproeier.

Harryindewarrie
Berichten: 6
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door Harryindewarrie » 21-11-2011 09:41

Oke Marten bedankt voor je reactie, zie hieronder wat ik na het googlen gevonden heb en jullie niet wilde onthouden....

Om de carb schoon te maken moet deze los gehaald worden van de scooter
- Gaskabel loshalen.(Moer loshalen, met je vinger gas geven en gaskabel loshalen
- Benzineleiding loshalen
- iets in de benzine leiding stoppen, zodat de inhoud van je benzine tank niet op de grond belandt.
- choke loshalen. (Of de 2 schroeven op de carb loshalen en choke, elektrisch gezien, aan de scooter laten zitten. Of de stekker loshalen van de choke.)
- slangklem loshalen zodat je de carb van het luchtfilter kunt halen
- slangklem losmaken van het spruitstuk en carb lostrekken

Als het goed is heb je nu de carb in je handen.
Zorg dat je nu een schone plek hebt waar je aan kunt werken. Niet een rommelige plek waar je makkelijk een sproeier kunt verliezen
Leg er voor de zekerheid een krant of iets dergelijks onder, zodat de benzine die je gegarandeerd gaat morsen niet op de grond komt.

Dit moet je nu zien:


Totaal moet je de 4 schroeven in de hoeken loshalen.
Haal deze los en de vlotterkamer komt los.
LET OP: hier zit uiteraard benzine in
(voor de slimbo’s: aan de onderkant van de carb zit een schroef die je los kunt halen, zodat de benzine eruit loopt. DOE DIT NIET!!!!! Omdat de benzine mogelijk vuil is, kan daar ook troep tussen komen. Deze schroef hoeft er niet uit. Haal je hem er wel uit kun je deze ook schoon gaan maken.)

de vlotterkamer is nu open.


neem nu een platte schroevendraaier die goed past in de hoofdsproeier. En ik herhaal een schroevendraaier die GOED past. Neem je een te kleine schroevendraaier, dan heb je zeker schade aan je sproeier en kun je deze, als je pech hebt, weg gooien.

Als je de sproeier los hebt, neem dan een kleine steeksleutel en haal ook de behuizing los waar de sproeier inzat.
Heb je deze allebei los, dan heb je dit in je handen:


Haal nu ook de stationairsproeier eruit. Deze sproeier zit altijd hoger dan de hoofdsproeier. Oftewel de stationair sproeier zit minder diep ‘onder water’ dan de hoofdsproeier

De stationairsproeier verschilt per scooter merk.


Zoals je nu kunt zien zitten er in de hoofd-, en stationairsproeier een aantal kleine kanaaltjes. Als er ook maar in 1 van die kanaaltje iets zit, wat benzine tegenhoudt, loopt je scooter al behoorlijk beroerd. Als je niets kunt zien, wil dat niet zeggen dat het schoon is!

Met perslucht blaas je deze sproeiers + behuizing schoon.

Heb je geen perslucht in je tuinhuis?
Een fietspomp met een ventiel waar je voetballen mee oppompt werkt ook. Zolang je lucht maar onder druk kunt krijgen.

Nu je dit hebt gedaan zijn de sproeiers schoon.
Haal nu je vlotter eruit.
de vlotter scharniert op een pinnetje. Haal deze pin eruit en je vlotter komt los. Deze pin kun je er gewoon uitdrukken, niets houdt hem vast
Ook dit verschilt weer per merk scooter. Het principe is echter gelijk.



de vlotter zit vast aan de pinnetje. Per merk kan het zijn dat het pinnetje:
Of aan de vlotter vast zit
Of aan de carb zit
Of loszit met een veertje erachter.
In alle gevallen rekening houden dat er iets weg kan springen.

Het pinnetje zorg ervoor dat de benzine toevoer wordt gestopt zodra de vlotterkamer vol is.

Vanaf het nippel waar je benzineslang op vast zat tot aan het gat waar het pinnetje in zat, ook even lucht doorheen blazen.

De kans dat je gasnaald verstopt zit is extreem klein aangezien je sproeier het tegenhoudt. Dit laat je dus met rust. Mocht je scooter nog niet goed lopen na afloop, lees dan hier helemaal onderaan.

Bijna klaar!
Maak nu de binnenkant van de vlotterkamer schoon. (het bakje wat je eraf haalt dus)
Maak dit niet schoon met een tissue, maar met een oud tshirt of iets dergelijks. Omdat een tissue bijna volledig oplost, heb je nog meer schoonmaak werk.

Nu alles schoon is kun je de carb weer in elkaar zetten.
Eerst de behuizing weer vast zetten en daarna pas de hoofdsproeier!

Dat was het! Je hebt de carb schoongemaakt. Simpel he

Het terug zetten van de carb in je scooter:
Sluit alle kabels weer aan zoals je ze hebt los gehaald. simpel genoeg.
Je gaskabel moet je zo vast zetten dat er zo min mogelijk speling zit op de kabel zelf. er moet nog steeds contact zijn tussen stationairschroef en de de gasklep zelf.

Omdat er nu geen benzine in de carb zit, zal de scooter moeilijk te starten zijn. Je kunt 2 dingen doen:
- net zo lang starten tot die start, kan echt even duren.
- even aan de vacuumslang zuigen die aan je spruitstuk vast zit.

Om er 100% zeker van te zijn dat er benzine in je carb zit kun je de schroef aan de onderkant van de carb los draaien, ja nu mag het wel, als er benzine uitkomt weet je dat er benzine in zit


Alleen als je scooter nog steeds niet goed loopt.
Draai de 2 schroeven aan de bovenkant van je carb los. LET OP er zit een veer achter. Haal voorzichtig het membraam los. Doe dit voorzichtig!!! Scheurt het membraam, dan moet je een nieuwe kopen. Vandaar dit alleen maar doen als je scooter nog steeds niet goed loopt
Haal nu je naald eruit en blaas deze ook schoon.

Nu echt klaar.


How To luchtschroef afstellen.

Weer even iets recht zetten. De naam Luchtschroef is niet wat het werkelijk is.
werkelijk benaming is de CO-schroef. Dat ook weer rechtgezet:

Een luchtschroef afstellen is een donkere kunst schijnbaar..
Er zijn verschillende manieren om de luchtschroef goed af te stellen. De huis tuin en keuken manier zal ik beschrijven.
De andere manier is het laten doen door een CO meter. Moet wel de SLS pomp worden afgesloten (wordt nog wel eens vergeten...)

Waar zit de luchtschroef eigenlijk?




Hoe dan ook:
Afstellen ervan op gehoor:

Motor warm rijden. minimaal 5 minuten echt rijden ermee!!!

Het stationair zal nu zo laag mogelijk zijn. De autochoke werkt nu volledig en zal de choke functie niet meer werken

Wat je nu moet doen is de luchtschroef per keer een kwart slag in of uit draaien.
Dit herhaal je net zolang totdat het stationair toerental zo hoog mogelijk is.

Een basis afstelling is 2.5 slagen uitdraaien.
Luchtschroef dus helemaal indraaien (rechtsom) en dan tellen totdat je 2.5 slagen hebt uitgedraaid (360 + 360 +180 graden draaien)

Dan begin je met afstellen:

1
Kwartslag draaien. Is het toerental nu hoger of lager?
Hoger = Ga naar 1
Lager = Draai de andere kant op en ga opnieuw naar 1 toe


Dit net zolang herhalen totdat het toerental het hoogst is.

Als het goed gebeurt er dan:
Je geeft kort een dosis gas en de motor komt op toeren en gaat daarna vrij snel terug naar stationair toe en blijft niet meer ' hangen'
Een klein beetje hangen is ook al niet goed.
Het moet vloeiend terug lopen.

Het vloeiend terug lopen kan wat trager zijn dan van een 2 takt of van een auto. Maar dat heeft te maken met de vacuumkamers die er vrolijk achteraan huppelen.

Heb je de luchtschroef afgesteld en ben je tevreden met het resultaat moet je alleen nog de stationair toerental afstellen.

Deze zo afstellen totdat het toerental zo laag is dat hij net niet afslaat. Als je hem daar op hebt staan geef je de schroef een halve slag rechtsom nog een draai. (180 graden)

Reden daarvoor:
Stel je hem super laag af, dan valt die uit bij een stoplicht


Groet'n

Harry :)

marten
Site Admin
Berichten: 173
Lid geworden op: 02-05-2010 18:11

Bericht door marten » 27-11-2011 00:11

TOPPIE !!!! thx.

Plaats reactie